Bark «Mathilde» – bygd i 1840, innkjøpt i 1865.
Morten Wilhelm Wilhelmsen (22) grunnla rederiet Wilh. Wilhelmsen 1. oktober 1861. Virksomheten de første årene var basert på skipsmegling og skipshandel, men ganske snart så man behovet for egne skip. En bark, bygd i 1840, ble derfor kjøpt inn i 1865 og gitt navnet «Mathilde”. Etter dette utviklet rederiet seg snart til å bli Norges ledende og deretter til et av verdens største rederier. 
 Rederiet har gjennomgått en rivende utvikling gjennom to verdenskriger fra seil til damp og til dieseldrift, fra trampfart til linje- og tankfart og videre til offshore forsyning og boring, til RO/RO, container og bilfart nå også i samarbeid med andre aktører. I dag er det 5. generasjon Wilhelmsen, Thomas Wilhelmsen (36), som har overtatt ledelsen av et komplett industriselskap som satser stort innen både transporttjenester og leveranser til mer enn halve verdensflåten. Sammen med svenske Wallenius og koreanske Eukor, har de nå dannet et felleskap, som er blitt verdensledende innen bilfart  og frakt av annet rullede materiell. Globalt har Wilh. Wilhelmsen 19000 ansatte og i juni 2011 kontrollerte rederiet hele 126 skip i ovennevnte fart. Wilh. Wilhelmsen er den største bidragsyteren til Tønsberg Sjøfartshistoriske Senter, og det er bl.a dem vi kan takke for at vi nå kan vise fram Tønsbergs stolte sjøfartshistorie i Tollbodens 1.etasje.

M/S «Tønsberg» levert i 2011.