HØSTTUREN 2020

Grytidlig søndags morgen, den 6.september, i nydelig høstvær, startet turen vår fra Tollboden mot Molde.

Det var nok noen som var bekymret for hvordan vi skulle klare 8-10 timer i buss, og personlig så begynte jeg å kjenne etter allerede ved Barkåker.

Vi var så heldige denne gangen at vi hadde fått Nina tilbake som reiseleder og det skulle vise seg at Tommy som bussjåfør også var et funn.

Det var lite trafikk denne morgenen, så turen til, og gjennom Oslo gikk som en røyk, og plutselig så var vi klare for vårt første beinstrekk på Espa. Her måtte vi selvfølgelig smake på de berømte «Espabollene», de var gode, og enda bedre ble de med litt snadder servert av Sigmund.

Så gikk turen videre mot Lillehammer og oppover Gudbrandsdalen, og vi stoppet for lønsj på «Kvitfjelltunet», og her smakte gulasjen helt greit.

Turfolket begynte etter hvert å vise tydelige tegn på at de ønsket seg servering av forfriskninger, så da vi kom fram til Åndalsnes så fant Tommy en glimrende rasteplass helt nede ved Rauma. Vi hadde passert både «Mannen» og «Trollveggen», men begge hadde dessverre gjemt seg inne i en tåkedott.

Forfriskningen ble godt mottatt i en omgivelse med voldsom natur og fortsatt nydelig høstvær. og vi hadde fri sikt til «Romsdalshorn».

Vi måtte videre, for nå skulle vi rekke fergen, og det gjorde vi. Det ble til og med tid til nok en enkel servering av forfriskninger, denne gangen i ei busslomme langs veien.

«Thon Hotell» i Molde skulle vise seg å være helt supert for oss, og vi fikk servert to nydelige frokoster på «Egon», for hotellet hadde ikke egen restaurant.

Middagen om kvelden inntok vi på «Skarstua», en restaurant på utsiden av byen, så Tommy måtte kjøre oss hit med bussen.

Etter middagen gikk turen raskt tilbake til hotellet og de fleste hoppet nok relativt tidlig i loppekassa.

Etter frokosten dagen etter gikk turen til «Ergan Kystfort» på Bud (husk stum D), hvor vi hadde en meget flink guide, og fortsatt uten nedbør. Før avgang «Ergan» så ble det tid til en liten forfriskning. Gjengen gav uttrykk for at de satt meget stor pris på disse forfriskningene, og det må nevnes at Rolf & Co gjorde en super innsats her.

Så fortsatte vi videre på dagens program, og det ble et lite beinstrekk på «Hustadvika Gjestegård», før vi fikk servert nydelig fiskesuppe og hjembakt brød på «Bjartmars Favorittkro». Turens beste måltid etter min smak.

Deretter besøkte vi «Romsdalsmuseet Krona», «Kongebjørka» og til slutt «Vardenstua», hvor vi inntok kveldens middag med en fantastisk utsikt, til tross for enkelte regnbyger.

Etter å ha slått Nord-Irland 5-1, var det godt å innta horisonttalen. Noen fikk nok med seg kveldsnytt.

Neste morgen startet turen sørover.

Turen opp «Trollstigen» er i seg selv en strabasiøs øvelse, så hvordan Tommy fikk med vår store turistbuss opp der, er bare beundringsverdig. På toppen fikk vi tid til en liten tur ut på et utsiktsplatå, før regnet tok oss og vi måtte haste videre mot neste ferge. En liten stopp ved «Gudbrandsjuvet» ble det imidlertid tid til.

Regnet tok oss i «Ørnesvingen», men vi fikk en grei utsikt ut mot de «Syv Søstre» og inn til Geiranger.

Nydelig lønsj på «Geiranger Hotell». På veien videre sørover ble det ikke tid til å kjøre opp til «Dalsnipa», og det var heller ikke all verdens sikt denne dagen.

Overnattingen tok vi på «Thon Hotell» i Jølster, men før ankomst hotellet så stoppet Tommy ved «Audhilds Vevstue», til stor glede for mange av damene, men en skikkelig nedtur for oss mannfolk. Olav mente at Tommy fikk ei skrape i lakken her.

Dagen etter ble kanskje den mest strabasiøse med hensyn til busskjøring. Bergen hadde fått et stort utbrudd av Korona, så alle som ikke måtte dit, ble bedt om å holde seg borte. Værmeldingen for overfarten til Hirtshals var dårlig, så det ble vurdert å droppe hele båtturen, til manges skuffelse, men heldigvis så hadde vi tid nok til å komme oss til Stavanger, for så å gå om bord i «Bergensfjord» der.

Slik ble det, og alle var fornøyde.

Vi passerte «Bremuseet» i Fjærland før de hadde åpnet, så det besøket får vi ha til gode til en annen tur.

Det ble en rask stopp i Sogndal, for en litt tidlig «lønsj», det vil si pølse på bensinstasjon, men smakte godt gjorde det.

Så var det ny ferge, før vi fikk en fin tur over Vikafjellet, gjennom Voss, over «Hardangerbrua», langs Sørfjorden ned til Odda. Her var det tid for en ny lønsj for de som var mer sultene. Litt synd var det at vi denne dagen hadde et så lavt skydekke at vi ikke fikk se mye av «Folgefonna», men det fine med mye nedbør er alle de gedigne fossefallene, og de var det mange av.

Fortsatt mye nydelig natur, undersjøiske tunneler og ny ferge før vi ankom fergeterminalen i Tananger i god tid før båten kom.

Smittevernreglene var strenge, men helt overkommelige på båten. Det ble litt bevegelse ut fra Stavanger, og likeledes ut fra Hirtshals neste morgen, men jeg tro de fleste unngikk sjøsyken. Meget smakelig servering om bord.

Vi ankom Langesund i nydelig høstvær, og turen hjem til Tønsberg gikk like greit som resten av turen.

Takk til Nina og Tommy som fremragende vertskap, takk til Rolf & Co for nydelige forfriskninger, takk til Olav som tilrettelegger, og ikke minst en stor takk til oss alle, som gjorde dette til nok en fantastisk tur i regi av Tønsberg Sjømannsforening. (Vi er i gang med planlegging av ny tur!)