KATEGORI
[1] 2 3 4 5 6 7 ... 27 [neste]1-5 av 131
24.09.17

publisert av Sjomann 24.09.17 11:50


../innovaeditor/assets/Sjomann/20170720_103208a.jpg

"Ole 3"
Informasjon til denne artikkel en er hentet fra Tønsbergs blad og en orientering av tidligere driftssjef i Tønsberg kommune, Øivind Jacobsen. Han hadde ansvaret for "Ole 3" fra 1989 til salget i 2013. Prat med tidligere direktør i Husø mek. Verksted, Sven Gjessing, og veteranskipper, John Johansen, har også vært nyttige
Helårlig kommunal fergedrift mellom Husøy og Aldershvile har det vært siden 1904. Først var det Sem kommune som eide og driftet fergen, etter sammenslåingen var det Tønsberg kommune fram til salget i 2013.
I sine bestrebelser for å komme ut av Robek-registeret, måtte Tønsberg kommune gjennom flere år foreta smertefulle kutt i sine budsjetter. Å fjerne "Ole 3" var forsøkt tre ganger tidligere, men hver gang nedstemt. Men nyttårsaften 2012 ble den tatt ut av drift og i 2013 solgt til Oslofjord Christian Church, Stokke (OCC). De ville ha gå- og sykkelforbindelse mellom Stokke og Nøtterøy. Ettersom det på Nøtterøysiden ikke var mulig å etablere et egnet havneleie, ble "Ole 3" liggende i opplag. Men med Tønsberg kommune ute av Robek ble det igjen interesse for å benytte "Ole 3" mellom Husøy og Aldershvile. Hos OCC var den blitt satt i full stand, pusset opp og godt tatt vare på. Pådrivere for å få i gang fergeforbindelsen har vært Husøy -, Foynland - og Husvik Vel samt viseordfører Bent Molvær. Med velvilje både fra Tønsberg kommune og OCC kom man fram til en ordning hvor OCC eier og vedlikeholder fartøyet, mens Tønsberg kommune dekker driften, beregnet til kr. 300 000,-.
Dagen for gjeninnsettelse av "Ole 3" 3. juli ble behørig feiret med stort fremmøte på begge sider, flagging, taler ved fungerende ordfører, Bent Molvær og styreleder i OCC Roar Ringdal, korpsmusikk, stor jubel og hurrarop, vannkanon på redningsfartøy for fullt trykk og strålende solskinn. Etter 4,5 år var det igjen direkte forbindelse mellom Husøy og resten av kommunen. Norges minste fergesamband riktignok, men etterlengtet gå- og sykkelferge tilknyttet sykkelstier på begge sider og for snarvei til besøk og arbeid. Miljøvennlig er det også. Slipper å bruke bil på noe som er en kort strekning i forhold til en lang omvei gjennom både Nøtterøy og Tønsberg by.
"Ole 3" ble bygd på Husøy mek. Verksted i 1974 for Sem kommune og ble straks satt inn i helårlig fergedrift i Husøysundet. Den er også Husøys eneste direkte forbindelse til kommunen Husøy tilhører. Tanker foreligger om etter hvert å få den skiftet ut med et elektrisk drevet fartøy.
"Ole 3" er en særpreget og folkekjær ferge og nå er den også gratis å reise med. Erling Dittmann har diktet vise om den og NRK Vestfold har laget programmet "Ole 3" sekund for sekund». Denne filmen kan du nå se på Youtube. Nostalgi til tusen.
"Ole 3" er 7,59 m lang og har en bredde på 2,60 m. Fremdriften er besørget av en 38 hk Yanmar. Maks antall personer om bord er 12 inkl. skipper.
Rekordår under helårlig drift var 1996 med 26 861 passasjerer, ved nedleggelse i 2012 helt nede i 10 000. Kostnader pr. år var steget opp til kr. 1 200 000,-.
Et team på 6 skippere har gjennom sommeren vært skipsførere på "Ole 3". Minstekravet for å føre "Ole3" er godkjent helseattest, skipperbevis D5L, VHF-kurs og sikkerhetskurs. Sjøfartsdirektoratet står for godkjenning av den enkelte båtfører.
Fredag 22. september kl. 2000 var siste fergetur for i år. Skipper var veteranen,John Johnsen som hadde den siste turen i 1912 på selveste nyttytårsaften og den første og siste turen i år. Han har vel også vært den som gjennom sommeren har hatt de fleste turene.
Undertegnede ble den siste passasjeren i år. I prat med John Johansen kunne han fortelle at de gjennom sesongen hadde fraktet ca. 10 000 passasjerer, at det hadde vært mange som hadde vært med denne siste dagen og at han hadde mottatt både klemmer, presanger og ønsker om ny drift til neste år. OCC har allerede sagt seg villig, men kommunen må nok gjennomføre noen analyser før de kan få med dette på neste års budsjett. På grunn av byggevirksomheten i området må det bl. a bygges et nytt havneanlegg lengre mot øst. Men velkommen skal den være også neste år, Husøys eneste direktelinje til egen kommune, nostalgisk og kjær fargeklatt på opp til nå Norges korteste fergedistanse.

Tormod Pettersen


   

1. John Johansen, skipper på siste reis for i år  2. Mot Husøy for siste gang i år.




Publisert i kategorien: Nyheter




23.09.17

publisert av Sjomann 23.09.17 14:24


../innovaeditor/assets/Sjomann/vikinghavnena.JPG

Foto: Espen Jørgensen. Festivalhavnen


Tønsberg vikingfestival 2017 ble til tross for regnvær også i år en stor suksess med et omfattende program, stort vikingmarked (over 30 salgstelt) og mange frammøtte. Sjøsettingen av vikingverftets bygg nr. 3, døpt til «Saga Yngling», var festivalens høydepunkt med selveste Fiskeriminister Per Sandberg til stede. I forbindelse med dåpsseremonien sa han bl.a. ifølge Tønsbergs Blad: «Dere gjør et flott arbeid her i Tønsberg, dette gjør at vi ikke blir historieløse. Dersom dere får til at dette området blir regulert, skal vi bidra økonomisk fra sentralt hold. Det dere gjør her er nemlig viktig i nasjonal og internasjonal målestokk».

Deretter ble båten, som er kopi av «Den 3. Gogstadbåten» båret ned til vannet og sjøsatt under stor jubel. Dagen før hadde arbeidsminister Anniken Hauglie vært på besøk. En slik interesse fra ministerhold lover godt.


Foto: Knut Erik Lahn, TB e-avis: Til venstre: Statsråd Per Sandberg. Til høyre med blomster byggeleder Jan Vogt Knutsen.




Publisert i kategorien: Nyheter




22.09.17

publisert av Sjomann 22.09.17 15:29


../innovaeditor/assets/Sjomann/20170907_135010a.png

Lunsj på Ribe torv
6. august kl. 1130 startet bussturen i regi av Dag Aasbø Travel med 48 forventningsfulle medlemmer og ledsagere fra Tollboden med retning mot fergeterminalen til Kiel-fergen i Oslo. Vår fremragende reiseleder og guide på turen, Nina, sørget for at selv tiden på bussen ble både fornøyelig og interessant. Ikke nok med det, litt etter hvert var det også medlemmer som kom fram i bussen og fortalte vitser og egne opplevelser. Og Nina spedde på med både egne dikt og Per Åbel. Dyktig sjåfør Trond, med sans for gode historier, kjører vi gjerne sammen med også en annen gang. Vel om bord på Color Fantasy, ble det anledning til både handel og pubbesøk i handlegaten, opphold på panoramadekk, velsmakende buffetmiddag og å oppleve et forrykende jubileumsshow.
Etter frokost ombord brakte bussen oss videre til Ribe, Danmarks desidert eldste by med en historie som går tilbake helt til 700-tallet. Her inntok vi utsøkte lunsjretter på fortausrestauranter i spredt orden like ved Ribe domkirke. Kirken besøkte vi etter å ha vandret i gamlebyen med lokal guide.
Etter hvert på turen skulle vi bli kjent med flere lokale guider. Felles for dem alle var at de var både kunnskapsrike, entusiastiske og flinke til å fortelle.
Etter endt vandring i Ribe dro vi med bussen til litt utenfor Kolding, hvor vi hadde to overnattinger på Best wesrwern Kryb-i- Ly med utmerkete rom, frokost og middag begge dager.
Fredag dro vi på utflukt til Fyns hovedstad Odense. Her besøkte vi H.C. Andersen-museet, hvor vi fikk en grundig innføring i hans liv og forfatterskap. Deretter var det vandring i Odenses gamleby  frem til utmerkede kroer med rikholdige og velsmakende lunsjretter, også nå i spredt orden. Dansk mat på sitt beste. Besøket i Odense ble avsluttet med besøk i Odense domkirke.
Deretter gikk turen til Svendborg på syd-Fyn. Her besøkte vi Valdemars Slott på øyen Tåsinge. Slottet er et av Danmarks største herregårdmuseer, og her fikk vi en rundvisning i slottets flott møblerte og dekorerte 21 saler. En tur ned i det store kjøkkenet ble det også. Besøket på slottet ble avsluttet med medbrakt champagne ute på slottsplassen. Takk til kreativ arrangementskomité med Olav i spissen og Rolf Roar som skjenkemester. Og så bar det tilbake til Kryb-i-Ly for avskjedsmiddag.
Etter rikholdig buffetfrokost neste dag busset vi direkte opp til Hirtshals og Color Superspeed for nok en kulinarisk lunsj og, naturligvis, en tur i Tax-free, mens superspeeden brakte oss raskt og greit til Larvik og bussen tilbake til utgangspunktet, Tollboden.
Sjøen var rolig på begge ferge-turene. Selv om det regnet noe i Odense, la ikke dette noen demper på turen. Alt i alt en meget underholdende, opplevelsesrik, kulinarisk og vellykket tur.


   

1. Klar for avgang 2. Dyktige reiseleder Nina og sjåfør Trond


   

1. Color Fantasy  2. Dekk for både handel og samvær


   

1. Middag ombord 2. Forrykende jubileumsshow


   

1.  Handle- og restaurantgate med Ribe domkirke i bakgrunnen. 2. Inne i Vår Frue kirke

     Maria også kalt Ribe domkirke fra 1100-tallet. Altertavlen ble sist dekorert 1980 til 87


   

1. vandring i gamlebyen i Ribe   2. Best Western  Kryb-i-Ly.


   

1. På vei til Odense  2. Gunnar Fadum forteller


   

1. Ved H.C. Andersen-museet  2. I museets minnehall


   

1. Lunsj i Bryggeriet restaurant  2. Vandring i Gamlebyen


   

1. St. Knuds kirke også kalt Odense domkirke bygd 1286 - 1301 med H.C. Andersen på

sokkel i kirkeparken  2. Altertavlen er i utskåret, malt og forgylt eiketre fra beg. 1500-tallet


   

1. Valdemar slott  2. I Kongesalen med utmerket guide litt til venstre for midten


   

1. Champagne på slottsplassen  2. Avskjedsmiddag på Kryb-i-Ly


   

1. Til Larvik med Color Superspeed  2. Rikholdig buffetlunsj ombord



 





Publisert i kategorien: Nyheter




03.09.17

publisert av Sjomann 03.09.17 16:20


../innovaeditor/assets/Sjomann/20170822_195630a_1.png

Formann i TSF, Tore Simonsen, overrakte vakre blomster til formann i Bacalaokomitéen Ole M. Brynjulfsen.

 

Onsdag 23. aug. var Bacalao-teamet samlet for oppsummering av årets Bacalaofestival. Leder av Bacalaokomiteen, Ole M. Brynjulfsen, sa seg fornøyd med årets festival og takket alle for stor innsats. Riktignok kom det noen færre besøkende enn i fjor, men det økonomiske resultatet var bra sett i lys av at i år måtte man betale hele teltleien sev. I fjor ble leien delt med Tollboden Spiseri. Take away salget både før, under og etter festivaldagen var denne gang fantastisk bra. Nå gjensto det bare bacalao til et par spiseaftener. På spørsmål om noe som kan gjøres bedre, påpekte Erik Raue at hele lydopplegget fungerte dårlig og må bli bedre neste år. Forøvrig var man fornøyd med  festivalopplegget som det nå er blitt. Til sammenkomsten hørte det naturligvis med en velsmakende bacalaomiddag, akevitt og øl, og mange sa seg villige til å være med også neste år. 




Publisert i kategorien: Nyheter




03.09.17

publisert av Sjomann 03.09.17 16:20


../innovaeditor/assets/Sjomann/20170823_130000a.png

Fra venstre: Sigmund Opthun, James Yorkston, Don Lennie, George R. Cummings, Tore SImonsen, Olav Nilsen og John Alexander. Tormod Pettersen tar bildet.

 

Også i år, onsdag 16. august, hadde vi Salvesen Ex Whaler Club fra Edinburgh, ved formann, George R. Cummings, og tre medlemmer, Don Lennie, James Yorkston og John Alexander, på besøk i Tønsberg Sjøfartshistoriske Senter. Først til velsmakende og hyggelig lunsj, deretter til omvisning i museet og visning av hvalfangstfilm. Under lunsjen ble vi overrakt flotte gaver, Fl. k «Southern Harvester» på flaske og bilder av unike frimerker (se bilder). I sin takketale for lunsjen sa George at de kommer igjen også neste år, og da vil han medbringe et maleri av Fl.k «Pelagos». Velkommen skal de de være. Etter besøket i Tønsberg Sjøfartshistoriske Senter gikk turen Til Vallø hvor vi besøkte Vallø & omegn Historielags museum.
Ex Whalers oppholder seg hvert år på Furustrand i ca. en uke, og det har de nå gjort i sammenhengende 15 år. Som de sier: «Furustrand er vårt annet hjem». Grunnen til dette er at de var om bord i Salvesen-kokeriene mens de lå i sommeropplag på Jarlsø og at i Tønsberg og Sandefjord er det mange hvalfangstminner.
Mandag var jeg, Tormod, invitert på middag på «Redningen». Dette ble også et flott måltid, også denne gang i hvalfangstmiljø. Tilstede i restauranten var innehaverne Magnhild og Herman Berntsen, og de hadde mye interessant å fortelle både om bilder og effekter på veggene og om Hermans liv som ungdom i Syd Afrika. Herman er jo sønn innen hvalskyttere og bestyrere i flere ledd og generasjoner.

På John Alexanders visittkort står det; John Alexander BEM ARPS. De to siste ordene er del av hans tittel. BEM står for «British Empire Medal» for samfunnsinnsats og ARPS står for medlem av «Royal Photographic Society» hvor han også har vært president. John er en berømt fotograf og flere av hans bilder er benyttet på britiske frimerker. Under lunsjen overrakte han oss bilder av frimerker som viser fotografier som han har tatt. De skal få sin behørige plass i hvalfangstrommet som informasjon om hva hvalfangere drev med annet enn å fange hval.

 

   

James overrekkker Fl. k "Southern Harvester" på flaske. John overrekker bilder av frimerker med hans fotografier




Publisert i kategorien: Nyheter





[1] 2 3 4 5 6 7 ... 27 [neste]1-5 av 131