Tønsberg SjømannsforeningReferat fra spiseaften den 21. November 2024. Etter seks slag på skipsklokken ønsket formann Per Barstad 70 medlemmer velkommen.

Det var veldig gledelig at så mange hadde kommet. En spesiell hilsen til æresmedlemmene Driftssjef Sigmund Opthun. Maskinsjef Olav Nilsen, Maskinsjef Ole, Jacob Olsen, Maskinist Svenn Olav Andreassen og Kjøkkensjef Gunnar H. Andersen. En spesiell hilsen til kveldens foredragsholder Carsten Foyn- Bruun med sin frue Anne Marie. Formann ønsket også gjestene Erik Jacobsen og Olav Bjørnlie hjertelig velkommen.

Carsten Foyn- Bruun ble innvotert som nytt medlem i foreningen ved håndsopprekning og ble ønsket velkommen.

Trond Presterud ble gratulert med blomster i samband med hans 85 års dag, noe han satte pris på og takket så mye for.

Carsten Foyn- Bruun ble deretter gitt ordet med sitt foredrag: « Pelagos » Her er et lite utdrag av hans foredrag:

Et samarbeide ble til mellom Jahre, von der Lippe, Herlofsen og Sven Foyn Bruun, og hvalfangstselskapet « Antartic « ble etablert 13 april 1928. De samme partnerne besluttet å etablere Hvalfangselskapet Pelagos a/s samme år. Samme år kjøpte selskapet S/S Atenic fra White Star Line. Dette var et linjeskip somsammen med 3 søsterskip alle var bygget ved Harland and Wolf i Belfast i 1901. Båten ble kjøpt for kun kr. 6000.000 og ble bygget om til hvalkokeri ved Smith Dock iMiddlesbrough for kr. 1, 730.000. En pris verftet tapte mye penger på. Båten var på 12.113 tonn brutto med 5000 IHK. Under 1. verdenskrig var Atenic et troppetransportskip som fraktet soldater fra New Zealand og Australia til Europa. Atenic ble hvalkokeriet Pelagos og avsluttet sin første fangst i syd-ishavet den 2.mars 1929 med et resultat på 764 hval som ga 70.000 fat hvalolje. Dette ga et driftsoverskudd på kr. 3.6 mill. Pelagos ble i løpet av våren 1933 ombygget til oljefyring. Høsten 1939 brøt krigen ut ved at Tyskland angrep Østerrike og Polen. Pelagos forlot Tønsberg 7 oktober 1939 og snek seg ut norskekysten via Shetland og Curacao og kom til Walvis Bay i god behold. Fangsesongen 39/40 gikk bra med 109.000 fat olje. På hjemreisen den 9. april var båten øst for Azorene, men fortsatte mot Norge. Den 10 april ble båten instruert av Northraship til å seile mot New York, som etter noen dager ble endret til Halifax i Canada. Den 15. januar 1941 ble Pelagos kapret av et tysk marinefartøy og tatt til Bourdeaux. Hvor lenge båten ble liggende der vites ikke. Men etter å ha fjernet alt kokemateriell i Kielsatte båten kurs for Narvik. Under krigen fungerte båten som moderskip og bunkringsstasjon for den tyske ubåtflåten i Nord-Atlanteren. Carstens bestefar fikk etternoen dager etter 8. mai 1945 opplyst av tollmyndighetene i Narvik at båten lå der og han reiste ditt sammen med maskinsjef Maurits Granerød og fikk bekreftet at båten var i god stand. Pelagos fortsatte fangsten frem til våren 1962, det vil si i alt 28 sesonger. Ingen andre hvalbåter drev i så mange sesonger enda hun opprinnelig ikke var bygget spesielt som Hvalkokeri, men var godt bygget i sin tid. Carsten Foyn- Bruun ble takket av formann Per for et meget interessant foredrag med vår gave, et aquavit glass i rikelig størrelse.

Formann Per spurte om noen av medlemmene hadde vært på Pelagos: Sigmund Opthun hadde vært på Pelagos 2 sesonger fra han var 15 år og Knut E. Olson var på bøyebåt som 18 åring, siste sesongen til Pelagos.

Formann Per roste sjøfolka som i ung alder gjorde en innsats til sjøs.

Shantykoret bidro med 3 Shanties: Paddy, lay back og Blow the man down med forsanger Nils Terje og Rolling Home med forsanger debutant Eilif, vel gjort Eilif og koret som også fikk ros av Formann Per.

Carsten Foyn- Bruun takket for maten med to fornøyelige historier. Også for nydelig mat, gode og kraftige pensjoner,

Formann Per takket for fremmøte og en hyggelig aften, vel hjem.

Møte hevet kl. 21.40 SRÅ 22.11.2024