Avbildet pokal og medalje ble nylig gitt i gave til Tønsberg Sjøfartshistoriske Senter av Rolf og Harald Jacobsen som arvet dem fra Kaptein Harald Nilsen (1875-1945), Tønsberg og senere Nøtterøy. Hedersbevisningene stammer fra en dramatisk redning av mannskapet på D/S “Trehawke”s besetning etter en grunnstøting i det vestre innløpet til Magellanstredet den 18. april 1925, utført av besetningsmedlemmer på Wilh. Wilhelmsens D/S “Toluma”.
D/S “Toluma” var på den tid ført av Kaptein Harald Nilsen og befraktet til Grace Line Inc, New York. “Trehawke” var registrert i UK.
Følgende beretning er hentet fra wreksite.eu, verdens største nettbase for skipsvrak, fra “Toluma”s dagbok og div. korrespondanse i forbindelse med redningsdåden.
“Dampskipet “Trehawke” av St. Ives, tilhørende Hain Steamship Co, London grunnstøtte på et skjær i vestre innløp av Magellanstredet i sterk storm, høy sjø og harde regn- og haglbyger natten til 16. april 1925. Neste dag forsøkte de å sjøsette en livbåt, men den ble smadret mot skutesiden. En annen livbåt var revet overbord av været og derved hadde de nå bare en livbåt igjen. Natten til den 17. april ble D/S “Toluma”, ført av kaptein H. Nilsen, tilhørende Wilh. Wilhelmsen, oppmerksom på nødraketter og SOS-meldinger og la seg på venting til daggry. På morgenen hadde bølgene roet seg noe slik at “Trehawke” kunne sette ut sin gjenværende livbåt med 21 menn om bord og frakte dem ut til “Toluma” som lå ca. en sjømil lenger ut. Underveis inntok livbåten mye vann i den urolige sjøen, og da den ble liggende langs skipssiden i bakkant av leideren, gikk for mange fram mot leideren samtidig, og livbåten ble derved tynget ned og fylt med vann. Dermed falt to menn utenbords og ble borte i den frådende sjøen. En livbåt, ledet av 2. styrmann og bemannet med 6 sjømenn fra det norske skipet, ble da umiddelbart satt på vannet for å søke etter de to savnede, men uten resultat. Livbåten dro deretter, under stor risiko på grunn av det orkanaktige været, inn til “Trehawke”. Her tok de om bord kapteinen og de 12 gjenværende sjømennene. Alle de overlevende ble senere fraktet inn til Punta Arenas av en chiliansk regjeringseid båt.
På Kaptein Harald Nielsens sølvpokal, gitt av den britiske regjering, står det: “Presented by The British Government to Captain Harald Nielsen Master of the Steamship “Toluma” of Tonsberg in achnowledgement of his humanity in rescuing the shipwrecked crew of the British Steamship “Trehawke” in the Straits of Magellan”.
På baksiden av gullmedaljen, gitt av The Life Saving Benevolent Assosiation of New York, står det: “Presented to H. Nilsen Master of the Steamship “Toluma” in recognition of his humanity and seamanship in rescuing eleven men from the Steamship “Trehawke” which had stranded at the westerly end of the Straits of Magalanes at the time the wind blowing strong with hurricane-like squalls and high sea running April 18, 1925”
Også 2. Styrmann Hans Ødegård, som hadde kommandoen om bord i livbåten, mottok denne medaljen.
“Gold Medal Pin” i bronse og $ 25 i gull ble gitt til hver av de 6 sjømennene fra “Toluma” som rodde livbåten.
Følgende besetningsmedlemmer mottok også British Foreign Office Sea Gallantry Silver Medal: Hans Ødegård, 2. styrmann Osvald Olsen, sjømann Hans Olsen, sjømann Peter Soltvedt, sjømann Herbert Person, sjømann James Cunningham, sjømann Arthur Tollefsen, sjømann
Bilder under:
D/S “Toluma”, 7 041 Brt, bygd ved Short Bros. Ltd., Sunderland i 1907 som “Chipana”. Eid av Wilh. Wilhelmsen i perioden 1921 -1932 som “Toluma”.
S/S “Trehawke”, 4 198 Brt, Bygd ved Readhead John and Sons Ltd., South Shields i 1915.
Eid av Hain Steamship Co. Ltd., London