KULLFYRT DAMPSKIP: – DS «Børøysund» er det eneste originale dampskipet i Norge hvor ingenting er blitt skiftet ut eller bygd om på en betydelig måte, forteller Laila Andreassen (68).

27.- 29. juli var DS «Børøysund» i på besøk i Tønsberg. Ved siden av selv å å holde åpent skip, besøkte de bl.a. Tønsberg Sjøfartshistoriske Senter hvor de fikk omvisning og vist film av formann Tore Simonsen, Høvedsmann Ole Harald Flåten mottok dem om bord i Saga Oseberg og fortalte om skipet og hva de driver med på Vikingodden (Lindalplan)

Fra TB.no ved Dugagjin Osmanaj (tekst og foto) sakser vi::

Det er over 110 år siden DS «Børøysund» og DS «Kysten» ble bygd og sist de møtte på hverandre var i 1975 og 1976. Nå møtes de igjen for første gang på 43 år. 

DS «Børøysund» er 111 år gammel, bygd i 1908. I motsetning til de aller fleste båter, som ble restaurert og fikset etter andre verdenskrig, er Børøysund komplett intakt slik den var for over 100 år siden, med bare store ombygginger gjort i 1935. I 2014 ble det offisielt fredet av Riksantikvaren.
– DS «Børøysund» er kullfyrt, i motsetning til «Kysten», som er oljefyrt. Dette er det eneste originale dampskipet i Norge hvor ingenting er blitt skiftet ut eller bygd om på en betydelig måte, forteller Laila Andreassen, som er viseformann på DS «Børøysund».
Skipet eies nå av «Norsk Veteranskibsklub».
– De aller fleste båtene ble bygd om etter krigen, men siste gang «Børøysund» ble ordentlig restaurert var i 1935, sier hun.
I Norsk Veteranskibsklubs brosjyre står det at «målet har hele tiden vært at skipet skal framstå slik det var etter en ombygging i 1935».
Fredet
I 2014 ble skipet fredet av riksantikvar på den tiden, Jørn Holme, (som nå er sorenskriver for Vestfolds tingrett).
– «Børøysund» er fredet, mens «Kysten» er vernet. Forskjellen er at en fredet båt ikke kan forandres på på noen måte, mens en vernet båt bare er beskyttet av Staten, men kan fortsatt bygges på, forteller Laila.
– Det var «Børøysund» og «Kysten» som var blant de tre første dampskipene til å få offentlig støtte, da på 70-tallet, fortsetter hun å fortelle.
– Det er veldig hyggelig for oss å kunne gjenoppta kontakten med «Kysten» etter alle disse årene, sier Laila.
Holder dampen oppe
Magne Hansen har vært medlem av mannskapet på «Børøysund» siden 1978.
– Jeg er nok en av de eldste entusiastene om bord, forteller han.
Han forteller oss litt om båten, slik som at klokken om bord heter «Odin».
– Den ble laget i 1908, og ingenting er elektronisk. Roret hadde heller ingen rorindikator, og ble styrt av ren håndkraft for å drive båten, sier Magne.
– Det gleder oss veldig at folk i Tønsberg har vist slikt et engasjement for skipet og kommet for å besøke det. I dag var det åpent skip, så alle kunne komme og se, sier Magne.
Dugnadsjobb
Mannskapet består av bare frivillige arbeidere.
– Det som driver «Børøysund» er dugnad. Vi er nemlig 20 om bord som jobber frivillig med å holde skipet gående, forteller Laila.
– Det er bra at det er kommet nye engasjerte frivillige arbeidere til skipet også, og enda flere yngre, mener Magne.
De har en seilingssesong rundt slutten av mai og slutten av august, da alle har tid og mulighet til å seile. Skipet har vært her i Tønsberg før også, og Laila håper at de kommer hit igjen.
– Tønsberg er en veldig hyggelig by å være i, spesielt for oss interessert i maritim historie. Vi har fått oppleve mye kultur her, blant annet dette yrende båtlivet. Vi har vært på besøk hos Sjøfartshistorisk senter og fått en fin omvisning der, og håper på å kunne se noen vikingskip også, forteller hun.