Modellbygger og medlem av Sjømannsforeningen Bjarne Rud ved modellen av Fl.k «Antarctic»

Modellen av det særpregede (hadde opphalingsslippen i baugen) hvalkokeriet  «Antarctic» er en gave fra Roald Bjørndahl, Nøtterøy. Modellen var imidlertid noe mangelfull i sin utførelse. Foreningens eminente modellbygger Bjarne Rud måtte derfor foreta en større oppgradering for å bringe den fram til hvordan Fl.k «Antarctic» så ut etter den siste ombygging i 1948, da poopen fikk en utvidelse med lugarer for 70 hvalfangere. Det flotte resultatet av oppgraderingen står nå utstilt i Tønsberg Sjøfartshistoriske Senters hvalfangstavdeling.
Fl.k. «Antarctic» tilhørte Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg og ble benyttet til hvalfangst i Sørishavet fra 1945 til 1952.


Fra Lardex sakser vi:
Fl.k. «Antarctic»
1913 Bygget som ST. SAN GREGORIO ved Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd., Wallsend on Tyne for Eagle Oil Transport Co., London i juli. Tonnasje: Brt.:12.093, Nrt.: 9.075, 12.936 dwt. (Søsterskip til de skip som siden ble om bygget til de flytende kokeriene THORSHAMMER, OLE WEGGER, SOUTHERN EMPRESS og SOUTHERN PRINCESS).
1926 Kjøpt av Hvalfanger-A/S Rosshavet (Johan Rasmussen & Magnus Konow), Sandefjord. Omdøpt C.A. LARSEN. Ombygget ved Fredriksstad mek. Verksted til flytende kokeri med opphalingsslip i baugen. Ny tonnasje og dimensjoner: 12.759 brt, 9.614 nrt, 17.250 tdw./540.8′ x 66.6′ x 42.0′.
1936 Solgt til Hvalfangerselskapet Blaahval A/S (Jørgen Krag), Tønsberg/Sandefjord. På bare-boat charter til tyske befraktere.
1940 Rekvirert av den tyske Kriegsmarine 5/8-1940 og benyttet som lagertankskip for Adm.Norwegen.
1941 Utstyrt som støtteskip i Kirkenes i november.
1942 Overført til Tromsø/Alta regionen i februar.
1944 Overført til Trondheim.
1945 Tilbakelevert den norske stat 1/6-1945. Solgt til Hvalfangerselskapet Antarctic A/S (Anton von der Lippe), Tønsberg. Nytt navn ANTARCTIC(2). Kokeriet ble dokksatt, og reparert og utrustet for en ny sesong ved Framnæs mek. Værksted, Sandefjord. Avgikk for fangstfeltet 5/12-1945.
1946 12. april fikk skipet rorskade etter en kollisjon med et isfjell. Fl.k «Pelagos» kom til unnsetning og slepte det under dramatiske og vanskelige værforhold opp til Cape Town.
1952 21/4 kommer ANTARCTIC sigende inn fjorden som kokeri for siste gang. Eieren, Anton von der Lippe tjente ikke lenger penger på den gamle damen. Ombygd til damptankskip på Kieler Howaldtswerke i Kiel. Nye tonnasjer ; Brt. 10.776 Nrt.: 6.186 nrt. 15.993 dwt.

Solgt til huggere i Hamburg. Hugging påbegynt ved Hamburg – Altenwerder i august. Ferdig hugget i april 1955.

Se på de flotte detaljene: