Så var tiden kommet for en ny «Thorsteintur».
31 av våre medlemmer gikk kl 1300 om bord i bussen til Bjørn Sandsengen på Tollbodkaia, turen var i gang og vi satte kursen for Oslo. Dette var en frisk og høyst oppegående gjeng til tross for en gjennomsnittsalder på 76 år.
Etter ankomst Oslo kom vi ganske raskt om bord i Crown Seaways, og mange av oss fant et vannhull på øverste dekk, helt akterut og her fikk vi kjøpt forfriskninger og røde pølser. Begge deler smakte fortreffelig.
Det ble en fantastisk fin reise ut Oslofjorden i vakkert høstvær. På høyde med Tønsberg var det flere som fikk øye på garnblåsene sine og Kay vinket hjem.
Det smakte meget godt med koldtbord i «Restaurant 7 seas». Etter litt handling i taxfri`n fant vi et nytt vannhull, denne gangen med dans. Her var det nok noen som fikk frisket opp gode minner fra den tiden de seilte på Kobe og Yokohama, for det var mange asiater om bord. Vi hørte også om utøvelse av healing ut over kvelden. Noen gikk til køys rundt kveldsnytt, mens andre holdt det gående ut i de små timer.
Etter en «god» natts søvn, kun avbrutt av et helikopterbesøk på morgenkvisten, smakte det meget godt med frokost før ankomst København.
Etter innklareringen gikk turen til Helsingør, vi kjørte på «Strandvejen» med glimrende guiding av Mr Bratthagen fra DFDS. Her var det tydelig at de som bodde langs denne ruten var blant de velstående i området. Bjørn loset oss trygt og behagelig  gjennom til dels trange og kronglete gater. Vi hadde ikke tid til å besøke hverken Michael Laudrup eller Karen Blixen, så vi kjørte rett forbi begge to.
Ved ankomst «M/S Museet for Søfart» ble vi tatt i mot av guiden Rikke. Hun var både kunnskapsrik, flink og i øyenfallende, faktisk så sjarmerende at mange fikk problemer med å følge med på hva som ble fortalt, og drømte seg tilbake til tiden på de syv hav. Som takk for glimrende guiding, ble det tradisjonen tro, avsunget en shanty. Noen tips for vårt eget museum ble nok også plukket opp. Etter denne rundturen i et fantastisk, nesten overdådig museum, var det tid for lunsj.
For egen del vil jeg si at det smakte vidunderlig med en iskald flaske Tuborg. Smørbrødene var fantastiske og minnet mer om kunstverk enn mat. Dette kan danskene!
Det ble litt raskt oppbrudd fra lunsjen, for Kay hadde hørt nyss om en vinselger som hadde så gunstige priser at det var mulig å spare en 12 – 15 kroner pr flaske, og det gjør jo godt i en ellers trang økonomi. Bjørn tok oss trygt tilbake til Kongens by, denne gangen via motorveien. Historiene kom tett som lyktestolper og helt i tråd med Thorsteins ånd.
Vel om bord i båten igjen, var det nok noen av oss som tok «en liten en på øyet», man skulle jo tross alt være klar for kveldens strabaser.
Kveldes middag ble inntatt i «Restaurant Blue Riband». Maten smakte godt, vinen var god, omgivelsene var rolige og det var et koselig og hyggelig taffel. Sigmund takket for maten og serverte nok en gang gode historier.
Dagen hadde nok krevd sitt, for nå var de fleste til køys før kveldsnytt.
Frokosten ble inntatt mens vi seilte inn til Oslo i et fortsatt nydelig høstvær.
Til tross for besøket hos vinhandleren til Kay, så tror jeg nok at de fleste gikk rakrygget og lite skjelvende gjennom tollkontrollen. Godsakene ble med hjem.
Bjørn tok oss trygt og godt tilbake til Tønsberg, og hjemturen ble også krydret med gode gamle historier.
Igjen takker vi Thorstein for hans rause gave til Tønsberg Sjømannsforening.
Medlemmene reiste hver til sitt, med et godt smil om munnen og i klar forvissning om at slike turer har kommet for å bli.
Det er en fryd å være på tur med en slik gjeng.
Tusen takk til Olav for god og grundig tilrettelegging og avvikling av turen.

Referent Tore Simonsen

Bilder: Tore G. Johansen og Tormod Pettersen

M/S Museet for Søfart, innviet i oktober 2013, er bygd under jorden og rundt en nedlagt dokk med en bro som skråner ned i dokken og fram til inngangen. Museet er et landsdekkende museum for dansk sjøfart, og museets maritime samlinger er plassert i stemningsfulle og dramatiske utstillinger med store filmprojeksjoner på veggene. Her kan man se, lytte og selv aktivt oppleve den maritime verden. For å få til en maritm følelse er bygget utført med skjeve vinkler, skrå gulv og varierende takhøyde.
En rosende artikkel i New York Times har gort museet verdenskjent, og det har høstet mange priser for sin arkitektur.